onsdag 6 mars 2013

Smulta

Böja ord kan ju va knepigt, men det är kanske därför det blir så roligt ibland? Har hänt många gånger under barnens uppväxt att jag haft svårt att hålla mig för skratt när de kommit med sina egentligen smarta och kluriga böjningar. Som smällit, jidde och det rang. Det sista får jag höra ganska ofta att det gjort i min telefon. En böjning jag fortfarande inte är säker på är när snön smälter. På dialekt var det inte så svårt, snöjin smälta inget mer med det. Men lärarna pratade om att den smultit. Tycker det låter konstigt, men det är i alla fall det snön här utanför håller på och gör nu, den smultar med väldig fart!


                          

1 kommentar:

  1. Alla mina luftslott ha smultit som snö,
    alla mina drömmar ha runnit som vatten,
    av allt vad jag älskat har jag endast kvar
    en blå himmel och några bleka stjärnor.
    Vinden rör sig sakta mellan träden.
    Tomheten vilar. Vattnet är tyst.
    Den gamla granen står vaken och tänker
    på det vita molnet, han i drömmen kysst.

    Edith Södergran

    SvaraRadera