tisdag 29 mars 2011

Hårda skolan

Den finska skolan är mycket hårdare än den svenska. Fick höra det många gånger under skoltiden. Och självklart var det nåt jag tänkte på när skolstarten började närma sig för pojken. Skulle mina ungar gå i nån mesig skola där man aldrig fick några läxor och inte några betyg? Nå riktigt så tänkte jag ju inte, men jag funderade på. Nu är det förstås ett tag sen jag gick i lågstadiet och mycket har förhoppningsvis ändrats i Finland också, men måste säga jag är väldigt nöjd skolan här. Tror mycket beror på lärarna och inlärningsmetoder, oavsett land. Har lagt märke till hur pojken fått en helt annan grund än jag fick i lågstadiet, till exempel i matte. Sen tycker jag om att man har utvecklingssamtal som eleverna själva är med på. Man pratar om hur de ligger till och sätter upp mål. Tror båda länderna har nåt att lära av varann. Och jag är övertygad om att mina barn kommer klara sig fint i arbetslivet sen trots att de inte gått i den hårda finska skolan.



2 kommentarer:

  1. Skönt att allt funkar bra i skolan :) Om jag tänker tillbaka på min skoltid, så var låg- och mellanstadiet klart godkänt men högstidiet under all kritik. Tyvärr har inte lärare alldeles för lite att säga till om när det gäller stökiga elever som stör alla de andra i klassrummet. Tyckte det var kaos på höstadiet. Inte för att jag var världens toppelev men ändå ;)

    Ååh vad kul att släkten kommer på besök!

    Förresten så har jag börjat med en ny blogg http://vildrosochkaprifol.blogspot.com som riktar sig mer till släkt och vänner. Är ju kul att lägga upp bilder på barnen som t ex mormor lätt kan se :)

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att lärarna har för lite att säga till om. Högstadietiden är verkligen speciell... Bara att hoppas barnen tar sig genom så smidigt som möjligt.

    Så fin blogg!
    Kram

    SvaraRadera