torsdag 9 december 2010

Lutikala

Inser att det är fler och fler finska ord jag håller på och glömma bort. Pojken vill jag ska lära honom några roliga ord, men jag har frustrerande nog riktigt svårt att komma på nåt. Dom ska nämligen helst låta roligt, samtidigt som de är så enkla att han kan uttala dom och helst kommer ihåg dom också. Knepigt. Idag ska man lägga lutfisk i blöt. Det brukade min morfar göra. Jag var inte överdrivet förtjust i, men kommer ändå ihåg det som gott. Ihop med den andra maten mormor och morfar hade gjort och stämingen när man satt och åt. Allting gjorde att allt smakade lite bättre, till och med den högst vanliga kokta potatisen var lite extra god. Undrar bara vad lutfisk heter på finska. Lutikala?

2 kommentarer:

  1. Lipeäkala, Så du va ju no rätt nära ;)
    Kännde konkret, smaken av mormor och morfars julmat i munnen då jag läste dethär, och blev sådär extra extra stämmningsfull,
    Mysigt att minnas.

    SvaraRadera
  2. Ahaa, tack så mycket! Kala var rätt i alla fall haha!

    SvaraRadera