söndag 12 juni 2011

Svensson

Är du en kille eller en tjej? skrev en till sin nya brevvän i ett kapitel i vår engelskabok, eller kanske det var finskaboken. Vi skrattade åt men lärarinnan sa att det inte alltid är självklart att man vet om ett namn är pojk- eller flicknamn. Och nä - det är inte helt lätt sånt här med namn. Förut när jag flög till Sverige för att hälsa på kunde man boka taxi från flygplatsen ner till stan via flygvärdinnan. Problemet var bara att hon inte förstod vad jag hette i efternamn. I Finland var det inget jätteovanligt namn men här hade det nog varit enklare att heta Svensson eller liknande. Den stackars flygvärdinnan upprepade fel så många gånger att jag till slut gav upp. Det spelade egentligen ingen roll, jag visste ju vilken chaufför jag skulle gå till. Den som stod och höll upp en skylt som det stod Bark på. Hade svårt att lyckas hålla mig för skratt, och flygtaxi åkte jag inte fler gånger. Numera efter vi gift oss har jag ett efternamn som (förhoppningsvis) funkar i båda länderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar