torsdag 30 juni 2011

Läskigt

Barnen är lediga från fritids men får hänga med på utflykten man ska på ikväll. Så nu har vi varit och handlat lite gott till dem att ha med sig. Varsin liten påse chips, lite godis och - Fanta. Har kommit med förmaningar nu att inte skaka och vara väldigt försiktiga när de öppnar. Annars kan det hända som när jag var liten en gång och hade åkt med färjan över till Umeå. Mitt i allt när vi gick omkring på stan lät det poff där bak i min ryggsäck! En annan gång när min bror och jag hälsade på granntanten hade hon besök av sina svenska släktingar. Den hurtiga stockholmskan ville förstås bjuda oss på nåt och undrade glatt om vi ville ha läsk? Vi svarade tveksamt ja och satt sen och väntade spänt i trädgården. När hon sen väl kom ut blev vi lättade. Det var inget läskigt vi skulle få - det var bara det vi kallade limsa.


2 kommentarer:

  1. Inte alltid så lätt att förstå nya ord och uttryck. Jag förstod aldrig som barn mormors "ta i å dopp nu" när hon bjöd oss på saft och kaka. Förstod inte varför vi måste doppa våra kakor i saft.

    Trevlig utflykt och kul fortsättning på sommarn.

    SvaraRadera
  2. Haha! Neej det är inte lätt att förstå sig ;)

    Tack, detsamma!

    SvaraRadera