söndag 2 december 2012

Andra

Av nån konstig anledning har jag aldrig gjort egen pepparkaksdeg, men i år bestämde jag mig för att nu ska jag minsann inte köpa färdig! Till min förvåning hade jag allt som behövdes så det var bara att sätta igång.
120 gram smält smör
1 dl sirap
1 dl socker 
1 dl farinsocker
1 dl grädde
1½ msk kanel 
1 msk nejlikor
3/4 msk ingefära
3/4 msk bikarbonat
6½ dl mjöl
Det var ju inte särskilt svårt att röra ihop. Fast sen måste degen vila, ända till nästa dag! Nästan otuhärdligt. Men nu har vi äntligen fått baka ut. Det blev väl inte hundra som det skulle men den som skrev receptet tog knappast i beaktande att en del av degen måste provsmakas.


2 kommentarer:

  1. Blev ju jättefina pepparkakor. Min kökslärare sa alltid att man aldrig får servera något man inte provsmakat ;o)

    Trevlig första advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är sant, fniss :)

      Trevlig första advent till er också!

      Radera