fredag 31 januari 2014

Lagom-ägg

Kan ju inte riktigt påstå att jag växt upp i ett hönshus, men eftersom mina föräldrar hade höns när jag växte upp tillbringade jag i alla fall en del tid där. Särskilt på loven, vad gjorde man inte för lite klirr i kassan. De hörde inte till mina favoritdjur. Särskilt inte de som låg och vaktade sitt ägg och hackade så fort man försökte ta det. Men äggen hör (underligt nog kanske?) fortfarande till favoriterna i köket. När jag plockade skulle de vara en viss storlek. Var de för stora, för små, eller skadade, smutsiga eller bara skinn och inget skal skulle de läggas i en annan hög. Blev alltså lite expert på vilka ägg som var första klass. De som var lagom, helt enkelt. Men när det står lagom-ägg på förpackning, då vet man att man är i Sverige. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar