tisdag 7 oktober 2014

Knäcke

Solen har försvunnit och dagarna blivit gråmulna, men ju mer temperaturen ute sjunkit desto mer lockande har det känts att sätta på ugnen inne. Städade lite i skafferiet i helgen och konstaterade att det var tid för fröknäcke. Det finns hur många recept och tillvägagångssätt som helst om man börjar leta, och jag har förlagt det recept jag brukar följa men det är inte så noga. Så länge de inte är kolsvarta när de kommer ur ugnen går de garanterat hem - om man gillar frön. 

Den här gången rörde jag ihop...




2 ägg
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
½ dl sesamfrön
lite salt

Bre ut på en plåt med bakplåtspapper och så in i ugnen tills de ser fina ut, 
efter 30 minuter på 150 grader var jag nöjd 

2 kommentarer:

  1. Ser mumsigt goda ut. Undrar om de skulle gå hem här. Jag gillar ju frön, så jag skulle säkert gilla dem, men min andra hälft tror jag inte gillar frön. Nå man kan väl äta allt själv oxå:-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man äta allt själv! ;) Här går de åt väldigt snabbt, vi är tre av fyra som gillar dom.

      Radera