söndag 31 oktober 2010

Tarra

Nu har jag skjutsat sonen till födelsedagskalaset han var bjuden på idag. Han tog på en ny fin tröja och byxor som är lite för stora runt magen så han måste ha ett bälte. Lättare sagt än gjort att hitta ett. Ett var för konstigt och ett hade han när han var bebis påstod han. Till slut hittade vi ett med tarra, jättesmidigt och bra. Eller nej, kardborreband heter det ju här. Fick fundera länge förut innan jag hittade rätt ord så helst undvek jag att tala om kläder, skor och liknande med tarra. Att jag kallade häftmassa för sinitarra var det faktisk en i Finland som påpekade. Vi satt länge och funderade på vad det kunde heta på svenska men ingen av oss hade nån aning. Hon hade finska som modersmål så det var ju inte så konstigt att hon inte visste. Men att jag inte kunde tyckte jag var lite pinsamt. Nu vet jag, men tycker fortfarande att tarra låter mycket roligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar