lördag 2 oktober 2010

Vackert

När jag bodde i Finland tyckte jag riksåttan var rak och tråkig, och naturen för platt. Här är landskapet böljande och fint. Särskilt idag har vi vacker utsikt. Färggranna aspar, Ölandstokens knallgula blommor och så några hästar i en hage förstås. Har kört mycket i de småländska skogarna den här veckan eftersom jag jobbat i ett litet samhälle några mil bort. Just det, mil. Försöker fortfarande lära mig att tänka i mil istället för kilometer, så att folk som inte känner mig ska behöva tro att jag bor nånstans uppe i Lappland när jag talar om avstånd. På morgnarna har jag kört den rakaste av de krokiga vägarna till samhället, men på eftermiddagarna har jag tagit de mindre, otroligt vackra genom gamla täta skogar, förbi små sjöar, uppför backar och ner lika snabbt igen. Ibland känns det som man svänger så mycket att man nästan åker tillbaka åt samma håll man kom ifrån. Det är skönt att komma ut på den större lagom krokiga vägen sen och få köra lite fortare, ända tills man hinner ifatt en epa-traktor eller bonde och inser att det kommer dröja innan man kan köra om. Då saknar jag riksåttan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar