lördag 20 november 2010

Bussen

Har körkort och bil så buss åker jag väldigt sällan. Och tur är väl det kanske. Vem vet vart jag hade hamnat? En berättade om när hon skulle åka buss och på sin dialekt sa ortnamnet. Chauffören hade inte förstått nånting och hon hade fått upprepa flera gånger. Till slut förstod han vart hon skulle. Känns som jag är som han ofta och inte förstår vilken ort folk talar om. Särskilt när de uttalar Eksjö, som jag säger med långt e, som Ecksjö. För mig låter det precis som Växjö, men efter ett tag brukar jag av sammanhanget förstå vilken stad det gäller. Kanske skulle börja åka buss ibland ändå, kunde vara ganska spännande. Dessutom kan man få höra roliga saker. Sist jag åkte tittade busschauffören förvånat på mig och undrade om jag verkligen inte skulle ha ungdomsbiljett?

1 kommentar: