måndag 23 maj 2011

Brödlådan

Det är nåt speciellt med gamla hus. Tänker på hus som står tomma men möblerna och sakerna de som levde där ägde fortfarande finns kvar. Ett sådant hus besökte vi ofta när jag var liten, och jag älskade att vara där. Det var min farmor och farfars hus. De gick bort före jag föddes så jag träffade dem aldrig. Men jag kunde sitta i deras soffa, titta på gamla fotografier, leka med leksakerna och läsa tidningarna som fanns kvar på vinden, och gå omkring i köket och fundera på hur det var när farmor stod där och lagade mat till alla. Av allt som stod kvar där var det en sak som jag av nån konstig anledning tyckte särskilt mycket om, och det var en brödlåda. Nu har jag äntligen kommit mig för att köpa en. Tänkte på att man inte behöver ha gamla saker runt sig för att få en länk till det förflutna. Den nya brödlådan får mig att tänka på min farmor och farfar, som jag hade velat men aldrig fick chansen att träffa.

1 kommentar: