tisdag 3 maj 2011

Exotiskt

Hörde om det första gången när vi skulle på en studentfest här. Som mat skulle vi få planka. Min man försökte förklara att det var bland annat rostbiff, potatissallad och frukt. Som man serverar på en planka? undra jag som inte kunde släppa tanken på planka som en grov bräda. Men nä, det är bara kött bröd, sallader och frukt på helt vanliga tallrikar och skålar. Exotisk planka verkar vara det vanligaste (finns tydligen lite olika har jag lärt mig) och man får det väldigt ofta på fester här. Ska inte förväxlas med plankstek, eller tjocka brädor...

2 kommentarer:

  1. Hahha, vilket sammanträffande! vi diskutera just plankor o brädor vi, att engelskaläraron min had tyckt att inte e va nain skillnad fastän ja bedyra att e visst va stor skillnad!

    SvaraRadera
  2. Tur hon undervisar i engelska och inte slöjd ;) "Bräda, sågat trävirke som är mindre än 38 millimeter tjockt, men mer än 63 mm brett. Om bredden understiger 63 mm benämnes trästycket läkt och om brädan är tjockare än 38 mm kallas den för planka" kan man läsa på Wikipedia.

    SvaraRadera